fbpx
Header Blog Bericht
Tijn Langenberg

Wat doet een CDD-analist?

Om een doelgerichte keuze te kunnen maken, en op een later moment niet voor verrassingen te komen staan, is het raadzaam je eerst te verdiepen in je mogelijkheden. Zeker als het gaat om carrièrekeuzes kan het nemen van een beslissing een spannende aangelegenheid zijn, wat een gedegen voorbereiding alleen maar relevanter maakt. Omdat wij veel ervaring hebben met het starten van carrières, helpen wij je graag wat orde te scheppen in de chaos die de combinatie van organisaties, functies, opleidingen en traineeships soms lijkt.

KYC of CDD?

De functies worden vaak in één adem genoemd: CDD Analist en KYC Specialist. Niet heel gek, want beide functies hebben betrekking op de ‘Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme’ (wft). Maar waar zit ‘m dan het verschil? Voor de overzichtelijkheid volgen hier de twee definities die we aanhouden:

  • Als CDD Analist hou je je voornamelijk bezig met de vraag: ‘Hoe is het gesteld met de integriteit van deze klant?’. 

  • Als KYC Specialist echter, hou je je vooral bezig met de vraag: ‘Wat is het risiconiveau van deze klant?’.

Je merkt het al; de functies liggen dicht bij elkaar. We zullen ons in dit artikel, zoals de titel al doet vermoeden, vooral richten op eerstgenoemde: de CDD Analist.

Taken van een CDD Analist

Het takenpakket van een CDD Analist is vrij uitgebreid, daar de onderzoeken doorgaans grondig zijn en inhoudelijk en qua type klant uiteen kunnen lopen. Voor het gemak hebben we toch een selectie proberen te maken van de activiteiten die je hoogstwaarschijnlijk tegen zult komen:

  • Poortwachter zijn van de bank

  • In kaart brengen van het klantbeeld

  • Onderzoek doen en verslagen hiervan documenteren in banksystemen

  • Sparringpartner van het managementteam

  • Kennissessies organiseren

Omdat veel van deze activiteiten gekarakteriseerd worden door de organisatie en haar medewerkers, en het dus lastig is om er zo van een afstandje iets van te vinden, lichten we je kerntaak (het onderzoeken van klanten) nog iets grondiger uit:

  • Allereerst onderzoek je de bedrijfsstructuur van een klant. Je dit doet met behulp van een organogram om zo vast te stellen door wie een organisatie nu eigenlijk gerund wordt. Aan de hand van de dingen die je tegenkomt bij dit deel van het onderzoek kunnen er één of meerdere rode vlaggen herkend en toegekend worden.

  • Vervolgens kom je bij de bedrijfsactiviteiten. Op basis van de corebusiness van een organisatie kun je al een aardige inschatting maken of een bedrijf een risico vormt of niet (bakker vs. casino). Wanneer je hier op onduidelijkheden of onzekerheden stuit, ga je verder onderzoek doen. Hierbij tracht je de herkomst van inkomstenstromen en de afzet van diensten/producten te herleiden om zo de legitimiteit van de activiteiten van een organisatie te controleren.

  • Van daaruit ga je verder naar het betalingsverkeer van een klant. Een eerste aanknopingspunt voor onrechtmatige activiteiten kan zijn: cash. Uiteraard is het zaak in te schatten of het een relevant betaalmiddel is gezien het bedrijfskarakter van de klant, zoals bijvoorbeeld bij een supermarkt. Maar levert een organisatie uitsluitend producten aan het buitenland zonder er een Nederlands verkoopfiliaal op na te houden, zijn grote cashstortingen veel minder logisch.

Kom in contact

Wordt het allemaal al wat duidelijker? We hopen van wel. Al zijn er misschien ook wel weer nieuwe vragen bij je opgekomen. Twijfel niet en neem contact met ons op, dan kijken we samen naar de laatste vraagstukken die nog bij je spelen. Ben je klaar om te starten? Of ben je benieuwd naar welke andere mogelijkheden er voor je zijn? Onze professionals staan voor je klaar om dit samen met jou te ontdekken en vorm te geven!

B&P in beeld